Scroll untuk baca artikel
Example 525x600
Example floating
Example floating
Example 728x250
BeritaBudaya

Taufiq Ismail Dapat Anugerah Sastra Majelis Sastra Asia Tenggara dari Brunei Darusalam

×

Taufiq Ismail Dapat Anugerah Sastra Majelis Sastra Asia Tenggara dari Brunei Darusalam

Sebarkan artikel ini
Dr. Siti Norkhalbi binti Haji Walsahfelah, Timbalan Setiausaha Tetap, Kementerian Kebudayaan, Belia, dan Sukan Brunei Darussalam. Foto: ist.
Example 468x60

TEROPONGNEWS.COM, JAKARTA – Salah satu agenda dalam rangkaian kegiatan Majelis Sastra Asia Tenggara (Mastera) 2024 adalah Anugerah Sastrawan ke-7 Mastera, Acara ini dihelat di Hotel Antarbangsa Rizqun, Gadong, Brunei Darussalam (1/10), dihadiri oleh Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Muhammad Juanda bin Haji Abdul Rashid, Menteri Pembangunan, Pemangku Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan.

Anugerah Sastra Mastera merupakan Anugerah bergengsi tingkat tinggi yang diberikan oleh Brunei Darussalam kepada kepada tokoh sastra atau sastrawan yang berasal dari negara Anggota Mastera, yaitu Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, dan Singapura. Pemberian anugerah tersebut berdasarkan persetujuan yang diberikan oleh Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

Example 300x600

Anugerah Sastra Mastera diberikan pertama kali oleh Mastera Brunei Darussalam kepada sastrawan Indonesia pada 9 Mei 2003 kepada Ajip Rosidi. Selanjutnya pada 13 Maret 2006 kepada Sutardji Calzoum Bachri, 21 September 2008 kepada Willibrodus Surendra Broto, pada 18 September 2011 kepada Budi Darma, pada 18 September 2014 kepada Sapardi Djoko Damono, dan pada 14 September 2018 kepada Goenawan Susatyo Mohamad.

Proses pemilihan calon pemenang Anugerah Sastra Mastera melalui berbagai tahapan di tiap negara anggota Mastera. Kriteria pemilihan calon pemenang melalui proses penjurian oleh dewan juri di tiap negara. Sekretariat Mastera masing-masing negara anggota menyiapkan panel forum hasil penjurian, dilengkapi dengan biodata calon pemenang. Selanjutnya, diperlukan Berita Acara yang ditandatangani oleh dewan juri dan pimpinan dari Mastera di masing-masing negara anggota untuk diserahkan kepada Mastera Brunei Darussalam untuk dinilai, diputuskan dan disahkan.

Pengiran Haji Mohd. Hasnan bin Pengiran Haji Ali Hassan, Setiausaha Tetap (Kebudayaan) Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Selaku Pengerusi Jawatankuasa Panel Penilai Pusat Anugerah Sastera ke-7 Mastera, 2024 dalam sambutannya menyampaikan “Kita patut bersyukur ke hadrat Allah subhanahu wa taala kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya jua, kita dapat mengungkayahkah program pengiktirafan (pengakuan) Majlis Sastera Asia Tenggara yang berprestij ini, iaitu Anugerah Sastera Mastera ke-7, 2024 yang dipertanggungjawabkan kepada Mastera Brunei Darussalam sejak tahun 2003, 2006, 2008, 2011, 2014 dan 2018,” ujarnya.

“Hadiah dianugerahkan oleh Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam serta para penaja. Penglibatan para penaja (sponsor) ini dihasrat dapat membuka langkah dan sikap pemedulian serta keprihatinan dalam sama-sama memajukan bidang kesusasteraan tanah air di peringkat nasional, serantau (regional) dan antarabangsa,” tutupnya dalam bahasa Melayu.

Hingga saat ini, sejumlah 20 orang tokoh sastrawan di peringkat rantau (wilayah) Mastera, yakni Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia dan Singapura telah menerima pengiktirafan (pengakuan) Anugerah Sastera Mastera. Sementara itu, terdapat enam kriteria pemilihan tokoh ditetapkan untuk mengukur pencapaian, perkembangan, sumbangan luar biasa, penulisan karya berkualitas tinggi, serta keterlibatan dan keaktifan dalam mengembangkan kemajuan sastra di dalam dan luar negeri.

Kriteria pemilihan calon penerima penghargaan adalah (1) aktif menghasilkan karya kreatif seperti novel, cerpen, drama, dan puisi (sajak, pantun, dan syair), (2) aktif membina dan mengembangkan kegiatan sastra melalui kritik, penelitian, dan organisasi, (3) memberikan perhatian serius terhadap pembangunan dan pengembangan sastra secara pribadi, kelompok, atau sebagai tugas profesi, (4) kecintaan terhadap sastra serta kegiatan dan perkembangan sastra nasional yang ditunjukkan melalui kesediaan untuk mengorbankan tenaga dan waktu untuk pengembangan sastra, (5) aktif menghasilkan tulisan dan mempresentasikan makalah tentang sastra dalam forum, seminar, konferensi, dsb., (6) kriteria lain yang dianggap perlu oleh Panel Penilai Pusat (Brunei Darussalam) dan Panel Negara Anggota Mastera.

Berikut adalah nama penerima Anugerah Sastrawan ke-7 Mastera dari empat negara anggota Mastera. Penerima Anugerah dari Brunei Darussalam adalah Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Awang Othman (Badaruddin H.O.), dari Indonesia adalah Taufiq Gaffar Ismail (Taufiq Ismail), dari Malaysia adalah Dato’ Seri (Dr.) Abdul Samad bin Mohamed Said (A.Samad Said), dan penerima Anugerah Sastra ke-7 Mastera dari Singapura adalah Encik Djamal Tukimin (Djamal Tukimin).

Taufiq Ismail dalam sambutan yang disampaikan oleh Wakil Ketua Mastera Indonesia, Hafidz Muksin, menyampaikan, “Penghargaan ini merupakan sebuah kehormatan besar, dan ini sungguh mengharukan bagi saya. Saya merasa bersyukur telah hampir menghabiskan seluruh usia untuk puisi dan bahasa. Lewat puisi dan bahasa, saya bersama sahabat-sahabat seangkatan yang kini sudah paripurna menunaikan kewajiban-kewajiban seorang insan, senantiasa berjuang untuk kebebasan dan keadilan. Puisi adalah hati nurani. Puisi adalah cinta semesta yang menyala di dada.”

“Saya memberikan apresiasi setinggi-tingginya kepada Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei Darussalam melalui Mastera Brunei Darussalam yang menyelenggarakan Anugerah Sastrawan ke-7. Tahun ini, saya merasa terharu dan bangga atas anugerah Mastera yang diberikan kepada saya. Semoga ini menjadi inspirasi bagi para sastrawan di generasi berikutnya. Melalui agenda Mastera yang berlangsung rutin, saya optimis aktivitas kesusastraan di Asia Tenggara, khususnya di Indonesia akan semakin semarak dan terus melahirkan penulis dengan karya-karyanya yang menggugah,” tuturnya.

Example 300250
Example 120x600